5. Karlan matkapäiväkirja osa 1

Mut oli säästetty tänään aamutallilta ja olikin ihana herätä vasta yhdeksän aikaan aamulla. Oli ihanaa saada nukkua muutama tunti myöhempään, vaikka se samalla tarkoitti myös sitä, että aika vanhempieni kanssa oli rajallista. Olimme kuitenkin onneksi saaneet sovittua viimeisen ajolenkin tälle päivälle, joten suoritettuani lyhennetyn version aamutoimistani ja tarkistettuani että olin varmasti pakannut kaikki, mitä ajattelisin kaipaavani seuraavien kolmen kuukauden aikana Norjassa, vein viimeisenkin matkalaukkuni autooni, ennen kuin suuntasin kotitalliin jossa äitini ja isäni olivat jo varustamassa omia ajokkejaan.

Saapuessani talliin äiti ilmoitti minulle että he olivat jättäneet Koolin minulle ajettavaksi ja olinkin tyytyväinen tästä, sillä tuo pikkuori oli yksi omista suosikeistani. Valjastin orin pikaisesti ja vain vähän vanhempieni jälkeen naksautin pikalukkoaisat valjaisiin kiinni ja kiepautin varmistusremmit kiinni, ennen kuin olin valmis mittaamaan ohjat oikealle mitalle ja päästämään ajokkini irti. Ajoimme isäni kärkenä hevoset ulos tallista ja suuntasimme ensin metsätielle lämmittelemään hevoset, jonka jälkeen siirryimme pienelle harjoitusradallemme ja ajoimme kevyen hiitti tyylisen treenin. Koolilla oli ollut muutama hieman kevyempi päivä takana, joten se painoi hieman ohjalle ja annoinkin jossain kohtaa pikkuorin mennä omaa tahtiaan ja se lähtikin sellaista ravia eteenpäin että kukaan meistä ei tainnut tietääkkään sen pystyvän sellaiseen ennen tätä päivää.

Takaisin talliin ajoimmekin käänteisessä järjestyksessä ja koska olin ensimmäisenä käytävällä, irrotin Koolin kärryt nopeasti sen valjaista, ennen kuin siirsin ne sivuun ja talutin orin pesupaikalle, jossa nappasin valjaat sen selästä ja suitset päästä, ennen kuin pesin orin huolella ja palautin sen karsinaansa kuivumaan. Ollessamme valmiita tallilta suuntasimme sisälle pikaiselle lounaalle, ennen kuin minun oli aika istua autooni ja lähteä ajelemaan kohti Kittilää, jossa olin osallistumassa seuraavana päivänä yhteismaastoon lainahevosella.

Ajomatka otti noin kahdeksan tuntia ja pysähdyinkin sen aikana pari kertaa ostamaan lisää kahvia ja eväitä, ennen kuin noin yhdeksän aikaan illalla saavuin viimein hotelilleni, josta olin varannut itselleni huoneen täksi yöksi. Päästessäni viimein huoneeseeni ja petiin, sammuinkin kuin saunalyhty, enkä herännyt ennen seuraavana aamuna koittanutta herätystäni.

Kommentit

Suositut tekstit