33. Kuukauden raviraportti

21.02.2021

Aken ravitallin varikko oli tuttu ja mua jännitti suuresti. Ensimmäisessä lähdössä olisi taas mun aika ajaa Koolia. Vaikka me oltiin saatu sovittua Gunnarin ja vanhempieni kanssa miten nuoren orin ajaminen menisi, mua jännitti silti kun vain sen vuoksi raveihin jouduttiin lähtemään paljon aikaisemmin. Tällä kertaa me ei saatu Koolin kanssa mitään kovinkaan ihmeellistä tulosta aikaan, vaikka nuori paransi omaa ennätystään ja me saatiin vähän lisää rahaa niin mun kuin vanhempieni tilille.

Xenan kanssa mulla oli sitten vuorossa monté lähtö. Vaikka me oltiin Linnean kanssa käyty tekemässä monté treenejä oli lähtöjen ratsastaminen mulle vielä vähän jännittävää, mikä näkyi sitten lähdön tuloksessa, kun me tultiin Xenan kanssa viimeisenä hyväksyttynä ratsukkona maaliin. Mä toivoin että suoritukseen voitaisiin olla silti tyytyväisiä, vaikka mä en ollutkaan vielä osannut ratsastaa tammaa rahasijoille… 

08.03.2021 

Me oltiin lähdetty Markuksen kanssa kahdestaan ravireissulle sillä tällä kertaa ei olisi Alvan ja Bonnien lisäksi muita hevosia starttaamassa. Ravipaikka olisi ainakin mulle ihan uusi, sillä mä uskalsin epäillä että Markus olisi ainakin joskus käynyt Karoluksessa. Eihän uusien paikkojen näkeminen ikinä pahasta ollut ja mä toivoin samalla että mulla olisi mahdollisuus nähdä edes vilaus Koolista, sillä äiti oli ilmoittanut että pikkuori juoksisi myös näissä raveissa. 

Markus ja Alva starttasivat illan ensimmäisen lähdön toisessa osassa ja nuori tamma ylittikin maaliviivan toiseksi viimeisenä. Kuitenkin tamma teki ehjän juoksun ja se sai ennätyksen sekä hieman rahaa, sillä näissä raveissa jokainen hyväksytyn juoksun tehnyt valjakko sai rahaa. Kolmas lähtö oli sitten minun ja Bonnien näytön paikka. Lähdössä oli viisitoista valjakkoa joten jo ehjä juoksukin olisi jotain tässä lähdössä, sillä se toisi jo hieman lisää rahaa Wäckelinin tilille. 

”AJA!” komennon kajahtaessa kaiuttimista porukka tuntui starttaavan lujaa ja yritin hieman pidätellä Bonnieta jotta se ei lähtisi laukalle, minkä vuoksi me jäätiin vähän porukan perälle. Kuitenkin kun varmistuin siitä että tamma ei laukkaisi ihan heti uskalsin lähteä ajamaan Bonnieta eteenpäin ja me saatiin noustua muutaman sijan eteenpäin. Kuitenkaan me ei päästy nousemaan tarpeeksi ja lopulta me jäätiin lähdön puoliväliin.

Vaikka meidän sijoitus ei ollutkaan kovin hyvä, mä olin silti tyytyväinen koska Bonnielle kirjattiin uusi ennätys lukuihin 16,7 ja tamman voittosumma sekä Wäckelinin voittopotti tältä päivältä kasvoivat viidellä sadalla eurolla. Mä tiesin että meillä olisi voinut olla mahdollisuudet isommille rahasijoille mutta silti mä olin tyytyväinen siihen miten startti oli mennyt ja mä saatoin vain toivoa että Markukselle kelpasi ehjä startti vaikka me ei päästykään yli puolivälin tuloslistalla.

19.03.2021

Meillä oli tänään Xenan kanssa monté startti. Me oltiin lähdetty raveihin Linnean ja Leon kanssa sillä Markuksella tai Gunnarilla ei ollut tänään ajettavia ja miehet tulisivat vasta myöhemmin perästä, sillä seuraavana päivänä olisi molemmilla ajettavia hevosia. Monté startit eivät olleet vieläkään mulle niitä kaikista stressittömämpiä ajettavia, mutta mä yritin parhaani mukaan ratsastaa nääkin startit kunnialla lävitse. Linneasta oli ollut paljon apua mun matkalla valmistautuessani jokaiseen monté starttiin sekä treenatessani Xenan kanssa myös montéa.

Startissa oli mahdollisuus kvaalautua finaaliin joten senkin puolesta mä toivoin että mä saisin tehtyä mahdollisimman hyvän ratsastuksen jo karsintaan. Xena avasi lähtönsä hyvin ja mä sain yllättäen ratsastettua tammaa todella hyvin ja me alettiin nousemaan sijoja. Alkuunhan mä ehkä vain himmasin tamman menoa liikaa, mutta lopulta me päästiin melkein kärkikahinoihin vaikka lopulta me hävittiin kolmas sija puolella sekuntilla. Neljäs sija meinasi silti sitä että me päästiin Xenan kanssa finaaliin ja mä yritin pitää tamman liikkeellä vain sen verran että sen lihakset pysyisivät lämpöisenä. Ilmeisesti kuitenkin yhden kokonaisen karsinnan ajan odottelu oli Xenalle liikaa ja tammassa ei sitten ollutkaan kovin paljoa paukkuja jäljellä kun finaalin aika koitti. Finaalissa me jäätiin kolmanneksi viimeiseksi vaikka Xena jaksoikin kuitenkin tsempata vielä ihan hienosti mun onnekseni. 

20.03.2021

Mun ja Bonnien startti meni perseelleen… En mä tajua miksi mä en tänään osannut ajaa Bonnieta yhtään. Tamma otti ensimmäisen laukan heti lähdössä ja toinen tuli vielä myöhemmin joten hommasta ei tullut yhtään mitään. Ajallisesti startti ei onneksi ollut ihan täysi kaaos vaikka jäätiinkin kauas tamman ennätyksestä. Ajaessani Bonnien pois radalta, mä olin onnellinen että Markus ajoi itse seuraavassa lähdössä jotta mun ei tarvinnut kuunnella miehen pettynyttä monologia, sillä mä tiesin että tällainen tulos oli varmasti pettymys vaikka mä tiesin kyllä että Bonnie ei ollut aina se helpoin ajettava ja että tamman tulokset eivät aina olleet niitä tallin parhaimmistoa.

Mun onnekseni Markuksen välttely pystyi jatkumaan vielä helposti sillä mun oli aika ajaa vielä Xenaa ysilähdössä joten me ei taaskaan törmätty miehen kanssa. Xena lähti myös haparoiden liikkeelle ja tamma otti ensimmäisen laukkamerkinnän siitä. Kuitenkin se skarppasi vielä hyvin ja toinen laukka tuli tamman ottaessa painetta ulkoradalta laukkaavasta valjakosta. Kuitenkin mä sain tamman nopeasti takaisin raville ja sen jälkeen mä yritin vain parhaani mukaan ajaa Xenan edes jonkinlaiselle tulokselle. Lopulta valjakko toisensa perään jäi meidän taakse ja lopulta lähdön voittaja meni maalikameraan. 

Minuutit, joita tuomaristo käytti maalikamera kuvan tutkimiseen jotta nuo saattaisivat ilmoittaa lähdön voittajan. Lopulta mä en meinannut edes tajuta mitä kaijuttimista kuului, ennen kuin mun tajuntaan oikeasti iskeytyi se fakta että lähdön voittajaksi kuulutettiin Xena. Lopulta mä sain kääntää tamman voittajaesittelyyn ja lopulta varikolle. Mun onneksi kaikki keskittyivät vain onnittelemaan mua voitosta, eikä Bonnien kanssa tapahtuneesta katastrofista ei puhuttu sanaakaan. 

Kommentit

Suositut tekstit